Binnen 1 werkdag een passende offerte
Gepubliceerd: 10 mei 2022

Afvalmanagement in de horecabranche

Geschreven door:
Content marketeer Denise van Namen
Denise van Namen Content Marketeer
Deel:
Afvalmanagement
Iedere onderneming heeft ermee te maken, het afvalmanagement. Geen één branche is hetzelfde en dat geldt ook voor de afvalinzameling. Bij iedere branche komen er andere afvalstromen vrij en daardoor vraagt elke specifieke branche om een andere aanpak op het gebied van afvalinzameling. Wij spraken met onze Branchemanager Horeca, Dennis Tang, over het afvalmanagement in de horecabranche. Dennis adviseert horecaondernemingen hoe ze van de huidige situatie naar een duurzame, efficiënte en slimme afvalinzameling toe kunnen werken. Hierbij wordt, indien gewenst, het hele bedrijfsproces doorlopen zoals de inkoop en de locatie van de inzamelmiddelen. Dennis vertelt ons alles over de afvalinzameling in de horecabranche.
Afvalmanagement horeca

Horeca is een diverse branche

In de horecabranche komen er veel verschillende afvalstromen vrij. Eten en drinken staat in deze branche centraal, dus het ligt voor de hand dat er veel afval vrijkomt rondom voedsel en dranken. Maar dat is niet de enige afvalstroom die er vrijkomt. De afvalstromen PMD, glas, papier en karton en restafval komen ook veel voor. Het afvalmanagement in de horeca moet daarnaast aan meerdere eisen voldoen. Dit maakt de horeca een zeer diverse branche op het gebied van afvalmanagement. “Horecaondernemingen moeten bijna altijd voorzien zijn van een vetput, ze moeten zich aan lokale regelgevingen houden en in sommige gevallen moeten ze ook rekening houden met duurzaamheidscertificaten”, aldus Dennis. Bij de horecabranche is het belangrijk om aan de beleving van de gasten te voldoen. Het is daarom belangrijk dat de inzamelmiddelen zoveel mogelijk uit het zicht staan. Niemand wil op het terras naast een rolcontainer zitten. “Veel horecaondernemingen hebben veel afval maar weinig ruimte. De ruimte die ze hebben gebruiken ze natuurlijk liever voor extra tafels. Wij kijken vanuit onze expertise hoe we zoveel mogelijk afval kunnen inzamelen met zo min mogelijk ruimte. Doordat wij hier gespecialiseerd in zijn kunnen wij altijd met een passend advies komen”, aldus Dennis.

Seizoenspakketten

In de horecabranche hebben veel ondernemingen te maken met een wisselend volume aan afval in de verschillende seizoenen. “Veel horecagelegenheden hebben in de zomer meer afval dan in de winter. Dit komt onder andere door grote terrassen en seizoensgebonden horeca zoals bijvoorbeeld strandtenten. Wij begrijpen dat dit lastig is en bieden daarom speciale seizoenspakketten aan voor de horeca. Zo kun je in het hoog- en laagseizoen een andere frequentie qua ledigingen afspreken.” Doordat je de ledigingen kan aanpassen aan het seizoen, zit je nooit met te veel afval of onnodige ledigingen!

Dé inzamelmiddelen voor de horeca

De horecabranche kent veel diverse afvalstromen. Een inzamelmiddel dat echt niet kan ontbreken volgens Dennis is de biovergister. “Wij zijn de enige afvalinzamelaar die de biovergister mag leveren. De biovergister heeft oneindig capaciteit en is hygiënischer dan een rolcontainer. Het is een duurzaam inzamelmiddel omdat al het swill wordt omgezet in grijswater en dit wordt geloosd op het riool (met vet-vang). Hierdoor is er geen transport nodig, wat veel CO2-uitstoot scheelt.” We hebben de biovergister in zeven verschillende formaten, variërend van 25 tot 1.000 kilo capaciteit voor afvalverwerking per dag. Een ander veel gekozen inzamelmiddel in de horecabranche is de glasvermaler. Deze vermaler vermaalt flessenglas en ander glaswerk tot kleine scherven. Hierdoor wordt het glasvolume gereduceerd met 80%. Dit scheelt veel ruimte en dus ledigingen.

Duurzaamheid in de horeca

In de horecabranche speelt duurzaamheid een belangrijke rol. “Je ziet dat de bewustwording van duurzaamheid binnen de horeca steeds belangrijker wordt. Verduurzamen vraagt om een investering, maar dit werkt later in je eigen voordeel. Zo duurzaam mogelijk ondernemen met zo min mogelijk kosten is een uitdaging, maar het is mogelijk. Met onze Miniperscontainer kun je afval beter scheiden waardoor het volume restafval lager wordt. Doordat het afval wordt verdicht heb je minder ledigingen nodig en dit bespaart CO2-uitstoot.” Naast (Mini)perscontainers kan het apart inzamelen van afvalstromen ook in je voordeel werken. “Een perscontainer wordt op gewicht berekend. Swill is een zware afvalstroom die je beter apart kunt inzamelen. Hierdoor bespaar je gemakkelijk 30% op de kosten én draag je bij aan bronscheiding.” Afval scheiden doe je niet alleen. Het is belangrijk om ook het personeel in te lichten en te motiveren. Dit kost tijd. Het is daarom aan te raden om op tijd te beginnen met afval scheiden. Naast afval scheiden bij de bron is het voorkomen van afval erg belangrijk. Duurzaam ondernemen begint al bij het inkoopproces. Veel producten worden verpakt aangeleverd terwijl je die vaak dezelfde dag nog opmaakt. Deze producten kun je dan beter onverpakt laten leveren. “In plaats van dat je gaat kijken naar het afval, ga je kijken hoe je afval kunt voorkomen. Hoe vaak bestel je dingen, hoe zit dit verpakt en kan dat eventueel anders? Het doel hiervan is afval reduceren. Wij adviseren onze klanten hier graag over.”

Tips van onze expert

Dennis gaat dagelijks bij verschillende horecaondernemingen langs. Hij deelt dan ook graag zijn tip voor de kleine horecaondernemingen met ons.Voor de kleinere horecaondernemingen is mijn gouden tip om een afvalscan aan te vragen. Zo ben je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en kun je kijken of je een duurzame, efficiënte en slimme afvalinzameling hebt. Je kunt dan inspelen op jouw huidige situatie.” Maar ook voor de grotere horecaondernemingen heeft Dennis een gouden tip. “Ga voedselresten scheiden. Swill is volumineus afval waarmee je over de loop van tijd geld bespaart als je dit apart inzamelt, en het scheelt je werk. De restafval container wordt niet steeds vies, het scheelt ongedierte en de zakken worden minder zwaar om weg te gooien. Daarnaast ben je duurzaam bezig en dat is erg belangrijk.” Voor alle horecaondernemingen is het aan te raden om door ons de vetput te laten legen. De vetput dient namelijk één keer per jaar verplicht geïnspecteerd en gekeurd te worden. Als wij de vetput komen legen dan reinigen en keuren wij deze altijd gelijk. Zo weet je zeker dat dit op tijd gebeurt en kom je niet voor onverwachte defecten te staan.

Verder met elkaar

Heb jij een horecaonderneming en wil je graag advies over een duurzame(re) afvalinzameling? Wij adviseren je graag. Wij zamelen al jaren het afval in van The Harbour Club Amsterdam OostEigen Thermen ResortVue en Stedelijk Museum Amsterdam. Als ondernemende afvalpartner komen wij graag bij je langs om de situatie te bekijken zodat wij een oplossing/advies op maat kunnen aanbieden! Vul hiervoor onderstaand formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ontvang regelmatige updates over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van duurzaam ondernemen.

  • Alles over duurzaam afvalbeheer
  • Handige tips & tricks
  • Iedere maand
Gepubliceerd: 10 mei 2022
Deel:

Bekijk de laatste blogs