Binnen 1 werkdag een passende offerte
Gepubliceerd: 26 juni 2024

Hoe haalbaar is zero waste?

Geschreven door:
Elianne Smeets Teamleider content marketing
Deel:
Afval scheiden voor zero waste

Kun je binnen vier jaar van 100% restafval naar een zero waste-organisatie gaan? In samenwerking met een ambitieuze overheidsorganisatie gingen wij er volop voor. Benieuwd hoe we deze uitdaging aangingen? Lees dan verder.

Samen halen we meer uit afval

De organisatie heeft het doel om volledig zero waste te worden, oftewel te opereren zonder restafval. Ze heeft 24 locaties met uiteenlopende behoeftes: van grote, unieke logistieke processen tot kantoren. “We werken met bijzondere processen die bijzondere vragen opleveren, en daarin helpen jullie ons heel goed.” Als partners in de aanloop naar zero waste samenleving delen we dan ook graag de ervaringen, maar ook uitdagingen in het proces.

Wil je graag meer informatie over de specifieke wensen van deze klant en de oplossingen die we hebben geboden? Neem dan contact op.

Ambitieus afvalmanagement

Afval scheiden is voor veel bedrijven nog een uitdaging. "Vroeger ging alles gewoon op de grote hoop", benoemt de contractmanager van onze klant. Maar de uitdaging moest aan worden gegaan. In 2020 stelde de organisatie zero waste doelen die zó ambitieus waren, dat er op het moment van de aanvraag eigenlijk nog geen enkele afvalpartner was die volledig in de wensen kon voorzien. “Maar het vertrouwen was er wel, dat wij ons in de daaropvolgende jaren samen dusdanig zouden ontwikkelen dat de ambities waargemaakt kunnen worden,” geeft Warner Veldhuis, circulair manager bij Milieu Service Nederland aan.

De doelen

De uitdaging die we aan zijn gegaan? Samen timmeren we aan vier ambities:

  1. Zero waste in 2025 door het correct scheiden en verwerken van alle grondstoffen. Dat betekent milieustraten waar (groot) afval kan worden gescheiden, maar ook Multi Afval Containers in de kantines en op kantoor;
  2. CO2-reductie, onder andere door het optimaliseren van de ophaalfrequentie en het inzichtelijk maken van de uitstoot;
  3. Draagvlak creëren bij medewerkers door het voeren van een campagne voor het vergroten van kennis en betrokkenheid;
  4. Een flexibel contract met groeipotentie dat het concreet, praktisch, meetbaar en daardoor stuurbaar is.

De aanpak: op weg naar zero waste

Gedurende het hele proces werken we in zero waste werkgroepen met collega’s van de klant en van Milieu Service Nederland, waarbij er telkens opnieuw wordt gekeken naar de ambities, de acties die daarbij horen en de evaluatie daarvan.

Overstappen en afvalanalyse

“Om de overgang naar nieuwe afvalpartner soepel te laten verlopen, starten we allereerst de dienstverlening op zoals de oude leverancier dat deed,” vertelt Mariëlle Hoekstra, kwaliteitsmanager bij Milieu Service Nederland. “Vervolgens doen we een nulmeting. Met een afvalanalyse krijgen we inzicht in wat er allemaal in het restafval zit, en op basis daarvan adviseren we welke stromen de klant kan gaan scheiden om naar zero waste te gaan.”

Implementatie

Daarna komt de implementatie, waarbij de ambities ‘zero waste’ en ‘draagvlak creëren’ natuurlijk hand in hand gaan. “We begonnen hier allereerst met een gedragsveranderingscampagne over afval scheiden. De medewerkers en de facilitaire dienst moeten namelijk nog leren waarom afval scheiden belangrijk is en hoe het werkt,” beschrijft Mariëlle. 

De contractmanager van de klant vult aan: “We hebben jullie MAC-campagne afgenomen, en daar onze eigen draai aan gegeven met banners, posters en berichten op intranet. Een heel belangrijk onderdeel van de campagne zijn de afvalcoördinatoren. Dit zijn aanspreekpunten op onze grotere locaties, die helemaal bij het proces zijn betrokken. Zij helpen enorm in het creëren van draagvlak. Ze hebben ook zelf aangegeven hoeveel MAC’s ze wilden hebben, en waar die moesten staan. Persoonlijke aandacht helpt ook, zoals bij de trainingen die Warner heeft gegeven voor de catering- en schoonmaakmedewerkers en de afvalcoördinatoren. De helft van dit werk is serieus draagvlak kweken bij iedereen die ermee te maken krijgt. Ja, de overgang naar zero waste kost tijd, maar het is echt noodzakelijk.”

Optimalisatie

Het volgende punt dat aandacht nodig heeft, is de optimalisatie van de milieustraten en containerparken. “We hebben samen een inschatting gemaakt over welke containers er moeten staan en met welke frequentie die worden geledigd. Nu we enkele maanden bezig zijn, zien we waar we kunnen optimaliseren. We zien bijvoorbeeld dat de perscontainer voor restafval nu veel minder gebruikt wordt, waardoor hij een andere functie kan krijgen zoals voor PMD.” Zo kunnen we het transport verder terugdringen, om te bouwen aan de ambitie rondom CO2-reductie.

De resultaten

Ten tijde van het schrijven van dit artikel scheidt de organisatie zo’n vijf maanden haar afval. “Door wisselingen in het team heeft de focus op de ambities een tijdje stilgelegen, waardoor alleen het primaire proces werd uitgevoerd,” geeft Warner aan. “Vanaf het moment dat de nieuwe contractmanager er is, trekt zij de kar en zit er weer schot in de zaak.” De ambitie om volledig zero waste te zijn in 2025, gaat vanwege de vertraging niet lukken. Toch gaan de ontwikkelingen goed, wijst de data uit. Bij de voormeting in september 2023 had de organisatie 78% restafval op alle locaties. In vier maanden, eind januari 2024, is dat percentage teruggedrongen tot slechts 36,6%. Op het hoofdkantoor gaat het zelfs nog beter: hier bestaat het afval nog slechts voor 28% uit restafval!

Zero waste klantcase 2024 resultaten

Hoe gaat het met de zero waste ambities?

De contractmanager vindt ook dat het goed gaat: "We hebben natuurlijk vier ambities. Dat we ons afval scheiden, is nu op orde. Daarnaast wilden we gedragsverandering, en ook dat gaat nu heel goed met de campagne die we blijven draaien. Ook hebben we veel aandacht besteed aan elkaar en het contract en verloopt de samenwerking nu goed. Wat nog aandacht behoeft, is de ambitie van CO2-reductie.”

Doordat wij werken met een partnernetwerk, ligt daar voor ons een uitdaging. Warner: "CO2-uitstoot bij afvalverwerking kunnen we al prima rapporteren, maar transport is moeilijker. Het transport van een perscontainer, dat is natuurlijk helder: dat gaat om de uitstoot van een auto heen en weer.” Maar uiteraard ligt de berekening bij een kraakperswagen, die afval van meerdere klanten in een rit ophaalt, een stuk gecompliceerder. “We sporen onze leveranciers echt aan om deze data vrij te krijgen, maar we zijn er nog niet. Door de wet wordt het nog niet verplicht, maar wij werken er hard naartoe, omdat veel van onze klanten ook die ambitie hebben.”

Samenwerking

Het contract met deze klant drukt ons regelmatig met de neus op de feiten. De ambities zijn stevig, wat ons dwingt om kritisch te blijven en nog meer motiveert om te innoveren. Maar de contractmanager geeft aan: “Ik kan niet anders zeggen dat het goed gaat. We zijn er nog niet, maar ik vind de samenwerking heel prettig. Wij hebben het afgelopen jaar veel aandacht gevraagd, en hebben ook veel aandacht gekregen.”

Wat de samenwerking bewijst: de transitie naar een circulaire bedrijfsvoering kost tijd en energie. “Om naar zero waste te gaan moet je met elkaar in beweging blijven. Dat kost aandacht aan allebei de kanten, gedurende een lange periode,” vindt de contractmanager.

Ook zero waste ambities?

Als jouw afvalpartner werken we aan ondersteuning en ontzorgen in het hele proces. Benieuwd hoe we dat bij jouw organisatie aan zouden pakken? Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan of bel ons via 088 08 09 010.

Wat is jouw zero waste uitdaging?

We denken graag met je mee voor jouw specifieke vraagstuk.

Mariëlle Hoekstra Kwaliteitsmanager | Mariëlle zorgt voor kwaliteit bij onze klanten. Met haar nieuwsgierige karakter weet zij alles van afvalstromen en -verwerking. Ze zit nooit stil!
Gepubliceerd: 26 juni 2024
Deel:

Lees meer klantcases