Binnen 1 werkdag een passende offerte
Gepubliceerd: 13 november 2024

Zuivere monostromen bij Royal FloraHolland

Geschreven door:
Elianne Smeets Teamleider content marketing
Deel:
Royal Flora Holland afvalmanagement met Milieu Service Nederland en Facilicom

Elke dag is er wel iets te vieren. En wie houdt er in dat geval niet van een mooie bos bloemen? Stel je dus maar eens voor hoeveel bloemen en planten er dagelijks worden verhandeld bij Royal FloraHolland, de grootste internationale sierteeltmarktplaats van de wereld. Logischerwijs zorgt zo’n gigantische operatie voor uitdagende logistieke processen, ook op het gebied van afval. Daaraan leveren wij samen met Facilicom Solutions een bijdrage, die we in deze klantcase graag toelichten.

Onze rol als duurzaamheidspartner

Door een goede samenwerking tussen Facilicom Solutions, Royal FloraHolland en ons als afvalpartner behalen we mooie resultaten. “Onze rol is dat we de duurzaamheidspartner zijn binnen de scope van de afvalopdracht,” zegt Dennis Ostendorf, commercieel directeur bij Milieu Service Nederland. “Om het afvalmanagement aan te pakken, maken we eerst een analyse van het restafval, zowel voor het kantoor als voor de logistiek. Hieruit vinden we de verschillende afvalstromen die we kunnen recyclen, zodat we restafval kunnen terugdringen.” Oscar Peterson, projectmanager duurzaamheid bij Milieu Service Nederland, vult aan: “Na deze inventarisatie en analyse schrijven we een project- en investeringsvoorstel en plan van aanpak, waar we na goedkeuring van Facilicom Solutions en Royal FloraHolland mee aan de slag gaan.”

De duurzaamheidsdoelen van Royal FloraHolland

Royal FloraHolland heeft als doel om het afvalmanagement te verduurzamen. Dit realiseren we door te werken aan twee hoofddoelen:

  • Het scheiden van waardevolle, recyclebare stromen, wat bijdraagt aan de afname van het restafval. Zo worden er meer grondstoffen gerecycled.
  • Groenafval is bij Royal FloraHolland een grote afvalstroom. Deze stroom kan vervuild zijn. Dat betekent dat bijvoorbeeld het afval van niet-verkochte snijbloemen of potplanten gemengd met plastic folies, elastiekjes of kweekpotjes wordt weggegooid. Een zuivere stroom groenafval kan veel beter worden gerecycled. Daarom is het tweede hoofddoel om een afname van het vervuild groenafval te realiseren.

Oscar vat de doelen mooi samen: “We willen minder afval en meer monostromen om te kunnen recyclen. Natuurlijk letten we er hierbij op dat we ook kosten besparen.”

Voorbeeld van een milieustraat in de logistieke operatie van Royal FloraHolland, met duidelijke signing om goede afvalscheiding te stimuleren.

Stappenplan voor succes

Om aan de duurzaamheidsdoelen te werken, pakken we zowel de kantoren als de logistieke ruimtes bij Royal FloraHolland aan. Gezien de omvang van de opdracht gaat dit stapsgewijs. Danny Guijt, senior klantmanager bij Facilicom Solutions: “Voor het hele contract is een plateauplanning opgesteld. Trede 1 is de operationele basis op orde. Trede 2 en 3 gaan erover met elkaar toe te werken naar langetermijndoelen en hogere duurzaamheidsambities.” In de praktijk ziet dit er bij Royal FloraHolland zo uit:

  • De kantoren waren al langere tijd voorzien van Multi Afval Containers (MAC’s), maar deze bronscheiding moest aangepast worden in verband met de uitfasering van de papieren koffiebekers sinds 1 januari 2024. Daarnaast hebben we een nieuwe, uniforme signing aangebracht, wat leidt tot betere bronscheiding. Dit vraagstuk pakten we als eerste aan.
  • Bij het afvalmanagement in de logistieke operatie wordt voor een groot deel gebruikt door logistieke medewerkers, transporteurs en ‘boxhouders’. Boxhouders zijn handelaren die een bedrijfsruimte huren op een van de marktplaatsen. Vooral bij deze groep is nog veel winst te behalen. De boxhouders kunnen we bijvoorbeeld stimuleren om de (veelal kunststof) vervuiling uit het groen te halen voordat ze dit weggooien. Bij deze stap treden we op als adviespartner voor Facilicom Solutions.

De aanpak

Werken we zoals bij Royal FloraHolland en Facilicom Solutions met verschillende hubs en mensen? Dan kijken we naar een maatwerkoplossing voor elk vraagstuk. Dit doen we door steeds aan de slag te gaan met de onderstaande stappen.

  1. We nemen interviews af met belangrijke stakeholders in het proces, zoals afvalmedewerkers, schoonmakers, cateringpersoneel, locatiecoördinatoren, logistieke medewerkers, boxhouders en niet-boxhouders. Zo kunnen we inspelen op ervaringen van de gebruikers en kunnen we knelpunten aanpakken;
  2. We zorgen voor een nette, uniforme uitstraling van alle inzamelmiddelen, van MAC’s tot rolcontainers;
  3. We implementeren bewustwordingscampagnes om juiste afvalscheiding door de medewerkers, partners en boxhouders te stimuleren.

Het resultaat hiervan is dat we meer monostromen creëren, die beter kunnen worden gerecycled. 

Afvalwijzer Royal Flora Holland en Facilicom Solutions

Afvalwijzer die rondom de Multi Afval Containers gewrapt zit, zodat medewerkers precies zien in welke bak hun afval moet. 

Gedragsverandering: een lange maar waardevolle adem

De sleutel om bronscheiding tot een succes te maken, is gedragsverandering bij de gebruikers. Dat kun je op verschillende manieren aanpakken. Voor dit project werken we zoals eerder genoemd aan twee grote processen. 

Ten eerste werken we aan juiste inzameling van het afval op de kantoren. Dat vergt inspanning aan de voorkant én aan de achterkant. Aan de voorkant voeren we de campagne ‘Bronscheiding maakt recycling mogelijk’. Gebruikers van de MAC’s krijgen hierdoor op intranet en fysiek op kantoor te zien hoe het proces van afvalinzameling tot verwerking verloopt. Voor het proces aan de achterkant instrueren we onder anderen schoonmakers en cateringpersoneel, over hoe ze de nieuwe inzamelmiddelen aan de achterzijde van het proces moeten gebruiken. Dat betekent bijvoorbeeld dat ze tissues (oftewel papieren handdoekjes) in de juiste gele rolcontainer weggooien.

Ten tweede zetten we dus in op het verminderen van de vervuiling in het groenafval. Hiervoor moeten de boxhouders zorgen dat zij het plastic zo veel mogelijk uit hun groenafval halen. Dat is een opgave van lange duur: we werken namelijk aan een verandering van de sociale norm. Hierin doet iedereen mee met afval scheiden en ziet men het gewenste gedrag als ‘normaal’. Gedurende dit project besteden we hier continu aandacht aan, bijvoorbeeld door in gesprek te gaan met gebruikers of door afvalanalyses en advies aan te bieden. Dit resulteert uiteindelijk in betere afvalscheiding. Dan wordt het groenafval steeds schoner en kan ook het materiaal dat eerst als vervuiling werd gezien, alsnog worden gerecycled.

Aandacht voor goede afvalscheiding is zeer belangrijk, want als er veel vervuiling in het afval zit, wordt het afgekeurd voor recycling. Het gaat dan de verbrandingsoven in. Dennis Ostendorf van Milieu Service Nederland: “Het resultaat van het terugdringen van restafval zal zijn dat we meer materialen kunnen hergebruiken. Daarmee besparen we ook CO2.”

Resultaat

De dienstverlening loopt nu twee jaar, en het traject gaat verder. Want: het terugdringen van restafval en zorgen voor zuivere afvalstromen behoeft continu aandacht. We blijven medewerkers enthousiasmeren om dit goed uit te voeren. De eerste stappen in het proces laten mooie resultaten zien, want op de kantoren in Aalsmeer en Naaldwijk boeken we succes: in Aalsmeer is het restafval met meer dan 40% teruggedrongen en in Naaldwijk zelfs met meer dan 68%.

Voor de volgende stappen ligt de hoofdfocus op de logistieke ruimtes. Hierdoor zullen de medewerkers en partners van Royal FloraHolland en de boxhouders steeds meer afval gaan scheiden. Zo realiseren we meer recyclebare monostromen en zorgen we dat er minder restafval en vervuild groen de verbrandingsoven ingaat.

Accepteer de marketing cookies om deze video te kunnen bekijken.
Klik hier om je instellingen aan te passen

Data op orde: financiën en de CSRD

Zoals eerder genoemd is verduurzaming van afvalmanagement geen makkelijke uitdaging. De stapsgewijze aanpak vergt een lange adem. De budgetten zorgen ervoor dat een efficiënte werkwijze en continue evaluatie essentieel zijn. Maar, geeft Danny Guijt van Facilicom Solutions aan: “Vanuit de hele dienstverlening kunnen we veel slagkracht leveren om het restafval te verminderen. We rapporteren op het aantal kilogram afval.” Daarmee kan de klant de duurzaamheidsrapportages op het gebied van afval sterk onderbouwen. Tot slot zorgen wij als afvalpartner voor advies rondom de CSRD-eisen voor het onderdeel afval.

Florerende samenwerking

De samenwerking is van waarde gebleken voor de duurzaamheidsdoelen van Royal FloraHolland. Auke Boerma, senior projectmanager duurzaamheid: “Dankzij een gezamenlijke focus op duurzaam afvalmanagement hebben we grote stappen gezet in het terugdringen van restafval en het verbeteren van de afvalscheiding aan de bron. Door nauw samen te werken met onze afvalpartners, hebben we innovatieve oplossingen geïmplementeerd die bijdragen aan een schonere toekomst. Deze samenwerking onderstreept ons gezamenlijke commitment aan duurzaamheid, waarbij we zowel de impact op het milieu als onze operationele processen continu verbeteren. Samen bouwen we aan een circulaire en verantwoorde toekomst voor de sierteeltketen."

Benieuwd naar hoe jij jouw restafval kunt minimaliseren?

Oscar kijkt graag naar de mogelijkheden, altijd met een gepersonaliseerde aanpak. 

Oscar Peterson Projectmanager duurzaamheid | Als pionier op het gebied van duurzaamheid heeft Oscar als missie om de afvalmarkt circulair te maken.
Gepubliceerd: 13 november 2024
Deel:

Lees meer klantcases